Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Supaya Jujur

Didik anak bagaimana untuk menjadi jujur dan bagaimana menjadi orang dewasa yang boleh dipercayai adalah satu cabaran yang perlu anda bersedia menghadapinya sebagai ibu bapa. Kanak-kanak adalah masa depan keluarga kita, pemimpin kita, dan negara kita. Kejujuran adalah kualiti yang bukan sahaja dikagumi tetapi penting. Kebolehan dan bakat kanak-kanak yang ada boleh membawa mereka semua ke tahap teratas, tetapi ia adalah ciri-ciri yang akan menjaga mereka ditahap tersebut!

1. Aspek pertama dan yang paling penting didik anak anda bersikap jujur adalah beri contoh apa ertinya menjadi orang yang hidup dengan integriti. Orang-orang yang tinggal di rumah anda akan menjadi mata-mata kepada kamu apabila pintu ditutup. Tindakan anda, jawapan kepada situasi, dan bagaimana anda berurusan dengan keadaan akan menunjukkan tahap kejujuran anda kepada keluarga anda. Jika anda berfikir anda boleh tipu dan ia tidak akan menjejaskan sesiapa pun orang lain, biarlah saya memberitahu kepada anda, ia akan menpengaruhi orang lain! Tidak ada perkara yang seperti satu pembohongan kosong.

2. Kedua, selaras dengan cara yang anda pilih untuk mendisiplinkan anak-anak anda. Disiplin bukan sesuatu yang buruk, ia menyediakan struktur dan kestabilan yang membolehkan kanak-kanak berasa selamat dan dilindungi. Anda mesti konsisten dengan anak-anak anda. Kanak-kanak sebenarnya pintar dan mereka akan melihat melalui kawasan-kawasan yang anda tidak perasan.

3. Dan akhir sekali, menggalakkan pemikiran positif dan tingkah laku adalah cara yang baik untuk menunjukkan kepada anak-anak kepentingan kejujuran. Puji anak-anak anda apabila mereka berlaku jujur dan membuat keputusan yang betul. Ia adalah sangat mudah untuk tidak berbohong kepada mereka apabila mereka membuat satu kesalahan, dan menunjukkan kepada mereka bahawa pilihan yang jujur adalah berbaloi.

No comments:

Post a Comment