Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Asas Pertahanan Diri

Kanak-kanak biasanya boleh dipercayai dan menpunyai perasaan ingin tahu. Perkara yang akan anda lakukan untuk didik anak asas pertahanan diri ialah:

1. Perancangan awal. Pertimbangkan situasi di mana anak-anak anda adalah paling mudah terdedah kepada serangan (contohnya di taman permainan, di halaman jiran, berbasikal di jalan depan).


2. Mengenal pasti satu atau dua teknik mempertahankan diri untuk anak anda mungkin boleh menggunakannya jika mereka diserang di rumah, di taman permainan, dan sebagainya. 

3. Mengadakan mesyuarat keluarga yang bertujuan untuk pertahanan diri, sama seperti latihan keluarga sekiranya berlaku kebakaran. Tanya kanak-kanak "apa yang akan anda lakukan jika" senario, berdasarkan senarai situasi yang mungkin akan berlaku pada anda. Beritahu mereka bila untuk hubungi 911 dan bila untuk lari menyelamatkan diri.


4. Kenal pasti kawasan-kawasan perlindungan selamat untuk kanak-kanak pergi jika didekati atau diserang. Pastikan kanak-kanak memahami bahawa matlamat utama mereka ialah keselamatan dan itu adalah tidak menjadi masalah untuk memberitahu pada orang dewasa. 


5. Mendaftar anak-anak anda dalam kursus asas pertahanan diri atau sekolah seni mempertahankan diri. Bimbingan yang diberi program kanak-kanak bagaimana untuk berurusan dengan orang yang tidak dikenali sebagai rakan atau keluarga atau yang meminta kanak-kanak untuk mencari anak anjing yang hilang. 




Nasihat


Belajar bagaimana untuk membebaskan diri dari pegangan pergelangan tangan adalah kemahiran yang sangat berharga. 

Pertimbangkan untuk menjemput seorang wakil polis tempatan ke sekolah atau organisasi belia untuk memberi ceramah untuk mempertahankan diri kepada kanak-kanak. 


Sentiasa mengawasi kanak-kanak semasa mereka buat latihan mempertahankan diri.

No comments:

Post a Comment