Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Menbaca

Didik anak untuk membaca boleh menjadi satu pengalaman yang paling menarik kepada anda sebagai ibu bapa. Ramai ibu bapa pada mulanya berasa resah sama ada mereka mempunyai apa yang diperlukan untuk mengajar kanak-kanak untuk membaca. Jika anda dapat membaca, maka anda mempunyai alat-alat yang anda perlukan untuk didik anak bagaimana untuk membaca. Dengan sedikit kesabaran, anda boleh melihat satu dunia baru terbuka untuk anak.




1. Baca kepada anak anda setiap hari. Tiada apa-apa jua boleh menggantikan dari kanak-kanak yang diterima daripada menjadi biasa dengan buku dan cara perkataan yang ditulis berbunyi apabila membaca. Jika anak anda melihat bahawa membaca adalah penting untuk anda, maka dia akan lebih cenderung untuk mahu belajar bagaimana untuk membaca. Seperti yang anda membaca kepada anak anda, menggerakkan jari anda bersama-sama dengan perkataan. Ini akan membantu anak anda untuk mengaitkan apa yang anda katakan dengan apa yang dicetak yang dia lihat.

2. Pastikan anak anda sudah bersedia untuk mula belajar bagaimana untuk membaca. Jika anak anda menunjukkan minat dalam pembelajaran huruf dan cari melalui buku-buku, dia mungkin telah bersedia untuk memulakan pembelajaran membaca. Belajar bagaimana untuk membaca tidak boleh tergesa-gesa. Jika anda cuba untuk mengajar kanak-kanak terlalu awal, anak dan anda akan berasa kecewa. Jika anak anda tidak berminat apa-apa dalam pembelajaran perkataan, kemudian tunngu sebulan atau lebih dan cuba lagi. Sesetengah kanak-kanak bersedia untuk memulakan pembelajaran menbaca seawal umur 2 tahun, manakala yang lain tidak bersedia sehingga mereka berusia 4 atau 5 tahun. Mengikuti tahap kesediaan anak anda apabila anak anda sudah bersedia untuk mula membaca.

3. Mengajar anak-anak anda bunyi setiap huruf. Anda boleh membuat ini menyeronokkan, seperti berkata, "Saya melihat satu CCC-cat" bila-bila masa anda melihat kucing. Bunyi huruf adalah lebih penting daripada nama perkataan kerana kanak-kanak perlu menggabungkan huruf itu berbunyi untuk membuat perkataan. Jika fokus anda adalah pada nama-nama perkataan, maka kanak-kanak itu memerlukan satu langkah tambahan dalam membunyikan perkataan dengan terlebih dahulu mengenal pasti setiap huruf dan kemudian akan kembali dan mengenal pasti bunyi setiap huruf.

 4. Fokus pada satu huruf pada satu-satu masa. Daripada cuba untuk mengajar kanak-kanak 26 huruf baru pada satu-satu masa, memberi tumpuan kepada satu huruf sehari atau seminggu. Ini membolehkan kanak-kanak itu untuk menguasai setiap bunyi huruf dan merasa bangga akan diri sendiri untuk berbuat demikian.

5. Menggabungkan penglihatan, bunyi dan sentuhan seperti mana anda didik anak setiap huruf. Sesetengah kanak-kanak mempelajari huruf mereka lebih cepat dengan melihat atau mendengar mereka, manakala kanak-kanak lain belajar lebih baik dengan menggunakan bahasa isyarat badan mereka. Galakkan kanak-kanak untuk lukis huruf dan kemudian tampal sesuatu gambar yang bermula dengan bunyi itu ke dalam huruf itu, seperti menampal gambar-gambar dinosaur ke huruf D. Menyanyi lagu mengenai huruf tersebut. Baca kepada kanak-kanak suatu cerita dengan berkali-kali menggunakan bunyi huruf yang sama. Fikir cara kreatif untuk anak anda belajar setiap bunyi huruf.

6. Mulakan bacaan dengan perkataan konsonan-vokal-konsonan. Apabila anak anda tahu bunyi huruf, beliau sudah bersedia untuk mula membaca. Pada permulaan kanak-kanak akan cuba melakukan yang terbaik untuk membaca perkataan yang mempunyai corak konsonan-vokal-konsonan, contoh CAT atau ANJING. 

Buat kad flash atau mendapatkan buku-buku untuk pembaca awal, dan bersama anak anda melaluinya dengan membunyikan setiap huruf untuk memikirkan perkataan. Kanak-kanak merasa gembira apabila mereka dapat mengetahui perkataan itu sendiri.

7. Buat amalan membaca setiap hari. Apabila anak anda mula dapat membunyikan perkataan dalam corak konsonan-vokal-konsonan, beliau secara rasminya sudah boleh membaca. Kanak-kanak akan memerlukan banyak buku, jadi mula kumpul beberapa buah buku bagi permulaan dari kedai buku atau perpustakaan supaya anak anda boleh mengamalkan amalan membaca. Ia mengambil masa yang lama untuk dari membunyikan setiap huruf dalam perkataan kepada tahap fasih membaca, tetapi ia semua datang dari latihan berterusan.

Nasihat

Pastikan sikap yang positif. Jika anda membuat pembelajaran membaca dengan perasaan gembira, maka anak anda akan lebih cenderung untuk berasa gembira menbaca.

Jika anak anda bergelut semasa pembelajaran membaca, anda tidak harus menganggap bahawa anda ada melakukan sesuatu yang salah. Anak anda mungkin tidak bersedia untuk membaca lagi. Apabila kanak-kanak bersedia untuk mula membaca, proses menjadi jauh lebih mudah.

Dengan kasar untuk membetulkan kanak-kanak yang menbunyikan perkataan yang salah boleh membawa kepada kebencian dalam kemahiran membaca. Sebaliknya membetulkan anak anda dengan memuji dia atas usaha dan beri contoh cara yang betul menyebut perkataan.

No comments:

Post a Comment