Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Pengurusan Masa

Kehidupan adalah rumit. Kanak-kanak ada banyak kerja sekolah, aktiviti dan banyak komitmen yang berbeza dan gangguan. Ibu bapa juga mempunyai jadual yang sibuk. Walau bagaimanapun, dalam usaha untuk isi rumah berkembang dan berfungsi dengan lancar, keluarga perlu bekerjasama dalam menguruskan masa mereka.

Ibu bapa perlu didik anak kemahiran pengurusan masa. Baca untuk didik anak bagaimana untuk seni penjadualan dan tugas pelbagai(multi-tasking).

Didik Anak Pengurusan Masa

1. Jadi contoh. Tidak teratur, ibu bapa yang huru-hara biasanya mempunyai tabiat tidak teratur, kanak-kanak juga akan huru-hara. Buat jadual untuk tugasan peribadi dan mengikutinya. Tunjukkan tingkah laku bagaimana seorang kanak-kanak boleh menjadi orang yang menepati masa boleh berjaya.

2. Buat rutin sebagai sebuah keluarga. Mengadakan mesyuarat keluarga untuk membincangkan kerja-kerja dan aktiviti. Membenarkan input dari semua ahli keluarga mengenai kerja-kerja dan aktiviti-aktiviti yang akan menjadi sebahagian daripada rutin keluarga. Menentukan ganjaran yang akan diberikan apabila setiap ahli keluarga selesaikan tugas dan memutuskan apa akibat yang akan berlaku apabila seseorang tidak menunaikan tanggungjawabnya.

3. Buat rutin dan carta untuk setiap ahli keluarga. Bagi ibu bapa dan kanak-kanak yang lebih tua, senarai kerja-kerja sudah mencukupi. Bagi kanak-kanak yang lebih muda, sediakan carta pelekat untuk mendorong dan memberi isyarat visual untuk melengkapkan tugas. Bagi kanak-kanak yang terlalu muda untuk membaca, gambar dan warna boleh mewakili tugasan.

Semua carta seharusnya berada di tempat yang sama supaya semua ahli keluarga dapat bertemu dan melihat setiap kemajuan yang lain dengan mudah. Semua orang terlibat akan menaikkan semangat dan sokongan di kalangan ahli keluarga.

4. Menyediakan alat-alat yang perlukan oleh kanak-kanak untuk berjaya. Jam penggera, jam tangan dan kalendar peribadi boleh digunakan dengan kanak-kanak yang lebih tua. Bagi kanak-kanak yang lebih muda, peringatan ibu bapa dan carta akan membantu dia untuk memberi tumpuan kepada aktiviti yang perlu dilakukan.

5. Konsisten. Jika kanak-kanak tidak mengamalkan pengurusan masa secara tetap, beliau berkemungkinan akan menghadapi kesukaran. Dengan komunikasi yang terbuka, yang bertindak sebagai perantara dan menyediakan alat untuk berjaya, proses didik anak mengenai pengurusan masa akan menjadi lebih mudah.

Nasihat 

Pengurusan masa memerlukan latihan, terus berusaha untuk memperbaiki dan menguasai kemahiran ini.

Jangan mengharapkan kanak-kanak untuk menjadi orang yang menepati masa yang baik jika ibu bapa mereka mempunyai kemahiran pengurusan masa yang lemah.

No comments:

Post a Comment