Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Adab

Perkara yang perlu anda lakukan untuk didik anak mengenai soal adab ialah:

1. Menjadi contoh yang baik. Ia tidak adil untuk mengharapkan kesopanan seseorang kanak-kanak jika ibu bapa sendiri tidak sopan.

2. Mula menggunakan perkataan dan frasa seperti ', sila' 'terima kasih', 'maafkan saya' 'Saya minta maaf,' dan 'boleh saya?' seawal mungkin di sekitar anak anda. Galakkan anak anda untuk melakukan perkara yang sama.



3. Jaga bahasa yang anda gunakan di sekitar kanak-kanak, mereka meniru cara orang dewasa bercakap.

4. Tanyalah anak anda untuk menangani orang dewasa iaitu, Cik Lee, Mrs Doe, Encik Smith - melainkan jika orang dewasa yang memberitahu mereka untuk berbuat sebaliknya.

5. Mengkaji semula asas-asas lain etika dengan kanak-kanak apabila perlu. Dia perlu belajar bagaimana untuk berjabat tangan, menunjukkan rasa hormat kepada orang tua, berkelakuan sopan di tempat awam, dan mengelakkan daripada mengganggu orang lain dalam perbualan. Dia juga harus belajar untuk tidak bermain dengan harta benda orang lain melainkan jika diberi kebenaran untuk berbuat demikian.

6. Puji anak anda jika melakukan perkara baik atau berkelakuan baik.

7. Apabila didik anak atau membetulkan adab, cuba untuk tidak memalukan anak anda di khalayak ramai.

No comments:

Post a Comment