Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Sedia Jadi Sukarelawan

Kanak-kanak sebenarnya ada hati yang besar dan jika kita didik anak untuk menggunakannya untuk membantu orang lain, mereka boleh mengubah dunia. Soalan bagi ramai ibu bapa bagaimana kita buat kanak-kanak mula? Ia adalah mudah untuk memupuk kesukarelaan di kalangan kanak-kanak anda. Begini caranya didik anak:

 1. Apabila mereka melihat ibu bapa dan orang dewasa membantu orang lain, ia akan menjadi kemahiran yang dipelajari secara semulajadi bagi mereka.

2. Mencari cara yang boleh anda memasukkan anak-anak anda ke dalam kerja-kerja yang anda sudah lalui melakukan sukarelawan. Kanak-kanak boleh membantu menghantar makanan, mereka boleh mengambil mainan kepada kanak-kanak di pusat-pusat perlindungan tempatan, dan mereka boleh membuat dan menghasilkan pelbagai bentuk kraf yang menyentuh hati warga tua di rumah kejururawatan tempatan.

3. Bawa anak anda bersama. Jika ada sesuatu yang mereka minat, anda perlu mencari jalan bagaimana mereka boleh melibatkan diri dan membantu. Jika terdapat kanak-kanak di sekolah mereka yang kehilangan segala-galanya dalam kebakaran; anak anda boleh menderma beberapa alat mainan mereka, buku-buku dan boneka dari bulu. Membawa mereka membeli-belah untuk membeli kanak-kanak itu beberapa pakaian, kasut atau perkara-perkara lain yang mereka perlu.

Anak-anak anda akan teruja jadi sukarelawan dan membantu orang lain adalah yang paling mudah apabila ia adalah peribadi dan sesuatu yang boleh buat mereka teruja.

4. Mencari kumpulan-kumpulan lain yang perlukan bantuan dan menilai samada ia adalah satu projek yang mana keluarga anda boleh membantu. Peluang adalah tidak berkesudahan, jika anda bersedia untuk membantu dan meminjamkan masa dan kebolehan anda untuk projek-projek tempatan dan kumpulan. Masukkan sekali anak-anak anda adalah pilihan terbaik supaya mereka akan merasa terlibat.

No comments:

Post a Comment