Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Cara Hidup Sihat

Kami didik anak bagaimana untuk mengikat kasut mereka, berkongsi alat permainan mereka dan membersihkan bilik mereka. Kita mungkin menunjukkan kepada mereka bagaimana untuk memanjat pokok, menunggang basikal atau meluncur ais - tetapi adakah kita didik anak tentang gaya hidup sihat? Tidak pasti? Begini caranya.
Bagaimana didik anak anda cara hidup sihat?
Didik Anak Cara Hidup Sihat

1. Mengetahui bahawa tabiat kesihatan akan membina gaya hidup yang sihat adalah pelopor yang mampu untuk mengajar anak-anak anda bagaimana untuk mengamalkan gaya hidup sihat. Tiada pengetahuan yang mencukupi tentang pemakanan? Baca beberapa buah buku, pergi ke seminar pemakanan tempatan atau mengupah pakar pemakanan. Adakah anda bersenam? Upah pelatih peribadi, menyertai gimnasium atau mula berjalan. Terdapat banyak cara untuk mengumpul maklumat yang akan membantu anda dengan tujuan gaya hidup yang sihat dan beri contoh ini kepada anak-anak anda.

2. Pergi tidur! Tidur bukan perkara yang pertama yang kita fikir apabila membincangkan cara hidup sihat dan patut bersesuaian tetapi tidur adalah penting untuk tabiat baik yang anda cuba cipta. Senaman akan tersasuk jika anda letih dan sukar untuk membuat pilihan yang bijak tentang makanan atau apa-apa jua yang kita sedang buat. Mengajar anak-anak anda nilai tidur. Tidur tidak perlu jadi hukuman. Sebaliknya, bercakap dengan mereka tentang keperluan badan kita untuk tidur dan mengapa ia penting (ia membantu mereka berkembang!). 


Membantu anak-anak anda untuk mengira keperluan peribadi mereka untuk tidur - anda boleh mencari seorang pakar dalam talian atau pembekal penjagaan kesihatan anda sendiri untuk membantu membimbing anda tetapi taruhan terbaik adalah untuk memantau tingkah laku dan lihat berapa banyak keperluan tidur anak anda. Kekurangan tidur membawa kepada tingkah laku yang lemah, kesukaran untuk beri tumpuan dan ketidakupayaan untuk bertindak balas dengan pantas. Terdapat bukti yang semakin meningkat bahawa terdapat hubungan antara kekurangan kronik tidur dan peningkatan risiko penyakit jantung, obesiti, kencing manis dan jangkitan.


3. Beri perhatian kepada diet anak anda. Kita semua sedar bahawa wabak obesiti di negara kita. Diet dan pemakanan kami kebanyakannya adalah punca untuk ini. Gantung gambar piramid makanan di dapur dan berbincang dengan keluarga anda mengenai apa yang mereka sedang makan. Mula membaca label bersama-sama di rumah dan mengambil masa anda di kedai runcit membaca dan membandingkan label. 


Langgan majalah yang ada resipi yang sihat dan mula mencuba satu resepi baru seminggu – pastikan anak-anak anda mengambil bahagian dalam memilih dan menyediakan hidangan. Terdapat banyak alternatif kepada kegemaran makanan ringan mereka. Jika anda tidak makan dengan baik sebagai sebuah keluarga, secara drastik mengubah tabiat pemakanan anda tidak akan datang tanpa rintangan beberapa. Perlahan dan mantap akan menang perlumbaan ini.


4. Menggerakkan badan. Adakah anda bersenam dengan kadar yang cukup? Adakah anda 

menganggap anak-anak anda mendapat senaman yang cukup? Ambil inventori - menulis apa senaman yang anda lakukan dan menentukan jika itu sudah cukup untuk umur anda. Kanak-kanak perlu mendapat 60 minit yang sederhana setiap hari untuk aktiviti fizikal yang lasak. Jangan menganggap anak-anak anda mendapat semua senaman di sekolah atau aktiviti sukan yang dianjurkan.

Kadang-kadang rehat lebih sosial daripada aktiviti sukan yang aktif tetapi sering termasuk jumlah yang saksama downtime. Mula menggabungkan senaman sebagai sebuah keluarga ke dalam cara hidup anda. Jangan duduk selepas bekerja atau sekolah dan menghidupkan televisyen. Pergi bersiar-siar, menaiki basikal atau tarian. Anak-anak anda akan terima kasih di atas masa dan badan mereka akan mengucapkan terima kasih atas pergerakan itu.


5. Tetapkan contoh dan jadi contoh. Alat yang paling penting anda ialah mengajar anak-anak anda bagaimana untuk amalkan gaya hidup sihat dengan melakukannya sendiri. Jika anda meletakkan kesihatan dan kecergasan sebagai keutamaan, mereka akan ikut juga. Ingat bahawa perubahan adalah sukar dan jika anda mula untuk memulakan perubahan besar kepada budaya keluarga anda, anda akan mengalami jumlah rintangan saksama. Maju ke hadapan dengan perlahan dan boleh memberikan kejayaan yang paling bermakna. Didik anak kita bagaimana untuk menjadi sihat adalah pelajaran yang paling berharga bagi mereka boleh belajar dari kita.


Nasihat


Sentiasa mendapatkan penjelasan perubatan sebelum memulakan regimen senaman yang baru jika anda belum aktif pada masa lalu.

No comments:

Post a Comment