Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Cara Betul Berenang

Didik anak untuk berenang adalah cara yang baik untuk menghabiskan masa dengan mereka dan membina kepercayaan. Jika anda buat ia cara yang salah, ia juga boleh menjadi permulaan ketakutan yang berpanjangan untuk berenang dan sebenarnya boleh menjejaskan kepercayaan antara anda dan anak anda. Jadi bagaimana anda didik anak untuk berenang di samping memastikan kanak-kanak itu berasa selamat? Berikut adalah beberapa langkah untuk dicuba, serta beberapa perkara yang tidak digalakkan.


1. Sebelum anda boleh didik anak untuk berenang, ia adalah penting untuk memperkenalkan mereka kepada air dalam cara yang santai, dan menyeronokkan. Kebanyakan kanak-kanak diperkenalkan pada usia muda kepada yang lebih besar daripada tab mandi, sama ada yang di tasik, kolam atau lain-lain. Beberapa kali pertama kanak-kanak itu akan tengelam didalam air, cuba menggabungkan beberapa mainan yang menyeronokkan, seperti air-squirters.

2. Memberi mereka pengalaman merasai kemerdekaan. Salah satu cara terbaik untuk memberikan kanak-kanak kebebasan yang mereka idamkan sambil memastikan mereka selamat di dalam air adalah alat pengapungan bersesuaian dengan umur. Ini boleh didapati dengan atau tanpa tempat duduk untuk kanak-kanak itu. Apabila kanak-kanak mula biasa mengggunakan kaki untuk menendang dan tangan mereka untuk bergerak di sekitar air, mereka sudah bersedia untuk beralih ke cincin lengan. Jelaskan kepada kanak-kanak bahawa mereka perlu beri perhatian dan bekerja sikit keras untuk mengekalkan kepala mereka di atas air sebelum mereka cuba gelang tangan untuk pertama kalinya.

3. Belajar untuk melepaskan. Apabila anak anda sudah menjadi yakin kemahiran renang separuh-bebas mereka, lihat tanda-tanda dalam pembelajaran untuk berenang tanpa bantuan. Beberapa petunjuk visual boleh termasuk seperti kanak-kanak itu cuba menanggalkan gelang tangan, atau malah cuba untuk melompat ke sisi atau tangga kolam tanpa "floaties" pada mereka. Setelah anda membuat pilihan anda dan anak anda sudah bersedia untuk mengambil langkah seterusnya, berbincang dengan anak anda tentang apa yang akan terjadi. 

Biarkan mereka tahu bahawa beberapa kali pertama mereka cuba, mereka akan pergi dalam bawah air. Pastikan mereka faham bahawa tidak kira apa yang berlaku, anda akan berada disamping untuk menarik mereka kembali. Halangan terbesar yang kanak-kanak hadapi adalah ketakutan apabila tiada siapa boleh menyelamatkan mereka daripada lemas. Pastikan buat seperti yang dikatakan, dan tarik mereka naik dengan seberapa segera bila anda lihat tanda-tanda mereka bergelut lemas.

4. Mendapat semangat. Apabila kanak-kanak itu telah cuba berenang tanpa pelampung, ini akan membuat mereka menjadi kecewa, bosan atau takut untuk terus mencuba. Cuba memperkenalkan mainan menyelam untuk memastikan mereka tetap berminat dan teruja. Bermula dengan meletakkan mainan di kawasan di mana kanak-kanak itu boleh menyentuh dasar bawah. Ini akan menbuatkan  mereka biasa dengan wajah muka di permukaan air, manakala memberikan keyakinan bahawa mereka dengan mudah boleh berdiri apabila mereka perlu untuk mendapatkan udara. Selepas mereka telah menjadi lebih selesa dengan ini, anda boleh menggerakkan mainan ke kawasan yang lebih mendalam.

Nasihat

Memaksa kanak-kanak untuk cuba renang apabila mereka tidak bersedia, atau tidak menarik mereka keluar daripada air ini tanda yang pertama mereka bergelut, ini akan hilang kepercayaan mereka kepada anda kerana takut air.

Peluang terbaik untuk berjaya ialah membenarkan kanak-kanak cuba untuk menentukan rentak mereka sendiri untuk belajar berenang.

Jangan sekali-kali membenarkan kanak-kanak untuk berenang tanpa pengawasan orang dewasa.

No comments:

Post a Comment