Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Mengeja Dengan Mudah

Salah satu kemahiran utama yang akan membantu kanak-kanak berjaya di sekolah dan kemudian, dalam dunia perniagaan - kemahiran dalam ejaan. Anda boleh mula didik anak bagaimana untuk mengeja, atau membantu anak anda lebih tua belajar bagaimana untuk mengeja yang lebih baik. Langkah-langkah ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana didik anak mengeja.



1. Anak anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya kemahiran bacaan asas untuk mempelajari ejaan. Membantu anak anda belajar membaca dengan membaca bersama-sama mereka dengan lebih kerap dan membantu anak-anak anda membunyikan perkataan-perkataan baru.

2. Gunakan kad flash. Kedai buku boleh membeli kad flash hasil yang baik, tetapi anda boleh membuat kad kilat di rumah yang boleh digerakkan dengan sempurna ke tahap anak anda. Potong stok kad atau menggunakan unlined 3-oleh-5 kad. Bantu anak anda menulis perkataan (dengan bantuan anda) pada kad. Bagi kanak-kanak yang lebih muda, melukis contoh perkataan atau potong gambar dari majalah.

3. Jika anak anda mempunyai masa yang sukar untuk belajar mengeja perkataan tertentu, cari cara yang menyeronokkan untuk menjalankan latihan ini. Beri pen glittery atau penanda wangi kepada anak anda dan latih menulis perkataan tersebut beberapa kali, sebagai mengulangi perkataan ini akan membantu meningkatkan pemahaman dan mampu mengingat semula balik.

Bagi kanak-kanak yang lebih muda, beri mereka beberapa gam (botol atau sebatang kayu, yang mana lebih mudah untuk anak anda). Minta anak anda menulis setiap perkataan menggunakan gam, dan kemudian taburkan dengan perhiasannya atau mengeja perkataan menggunakan kepingan benang.

4. Kanak-kanak suka untuk mengesan, dan mengesan perkataan sebenarnya akan membantu mereka belajar bagaimana untuk mengeja perkataan. Tulis perkataan beberapa kali di atas kertas yang ada garis-garis. Kemudian beri anak anda sekeping kertas pengesan supaya mereka dapat mengesan dan mengeja perkataan itu beberapa kali.

5. Menyanyikan lagu-lagu yang termasuk ejaan. Kanak-kanak kecil menikmati lagu-lagu seperti "B-I-N-G-O”. Anda boleh menggunakan perkataan 5 huruf di tempat-bingo. Atau memilih satu perkataan untuk anak anda untuk belajar dan menetapkan muzik. Sebagai contoh, anda mungkin membawa "gembira" untuk lagu "Langkaui ke Lou saya."

Nasihat

Biarkan TV membantu! Rancangan seperti Sesame Street dan Wheel of Fortune boleh membantu anak anda belajar bagaimana untuk mengeja.

Jangan sekali-kali mencaci seorang kanak-kanak yang bergelut dengan ejaan. Jika anak anda terus bergelut, pertimbangkan ujian untuk setiap ketidakupayaan pembelajaran.

No comments:

Post a Comment