Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Keselamatan Internet

World Wide Web adalah satu alat yang menakjubkan; dengan sedikit pendidikan dan berhati-hati melayari Web boleh menjadi pengalaman yang hebat untuk anak-anak anda. Begini didik anak anda keselamatan internet cara betul.

1. Bantu anak anda memilih nama skrin atau nama pengguna. Elakkan nama-nama yang termasuk nama dan usia, seperti Johnny10.

Didik Anak Keselamatan Internet

2. Layari Web dengan anak anda, biar dia membawa penerokaan bersama-sama anda.( Jika anak anda sudah ada pengalaman yang cukup)

3. Melawat beberapa laman web untuk kanak-kanak bersama-sama.


4. Didik anak anda bahawa orang lain adalah menggunakan web adalah sama seperti anda, dan menjelaskan bahawa ia sukar untuk mengetahui sama ada mereka benar atau palsu.


5. Berbincang dengan kanak-kanak topik yang mungkin berbahaya yang boleh muncul di Web, seperti keganasan, kebencian material dan pornografi.


6. Memberi amaran kepada anak anda tidak memberikan maklumat peribadi di Internet, menghantar gambar-gambar diri sendiri, atau bertemu dengan seseorang tanpa kebenaran anda.


7. Memberi amaran kepada anak anda untuk tidak menyertai mana-mana senarai mel tanpa kebenaran anda.


8. Galakkan anak anda tidak melawat tapak atau bertindak balas kepada mesej yang seolah-olah pelik atau menakutkan.


9. Galakkan anak anda untuk bercakap kepada anda atau seorang guru apabila dia menemui apa-apa yang menjadikan diri mereka tidak selesa.


Nasihat


Anda boleh memilih perkhidmatan dalam talian yang mempunyai ciri-ciri kawalan ibu bapa, atau membeli perisian yang menghalang dengan reka cipta bentuk sistem kawalan anda sendiri.


Pantau anak anda apabila dia online.


Jika anak anda menerima bahan menyinggung perasaan melalui Internet, untuk menyelamatkan anak anda, ibu bapa perlu segera hubungi pembekal khidmat Internet anda dan pihak polis dengan serta-merta.

No comments:

Post a Comment