Selamat datang ke blog Panduan Didik Anak! Blog ini disusun khusus untuk Ibu bapa yang inginkan panduan & tips didik anak yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan disajikan dengan teknik didik anak disertakan tips dan panduan praktikal untuk didik anak. Kesemua petua didik anak yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda. Untuk makluman anda, tips & panduan didik anak dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & didik anak terbaru untuk kemudahan anda. Selamat Berjaya didik anak menjadi cemerlang!

Panduan Didik Anak Soal Keselamatan

Anda tidak boleh bersama mereka sepanjang masa - jadi cara terbaik ialah didik anak asas-asas keselamatan akan membantu mereka membuat keputusan yang baik pada diri mereka sendiri. Garis panduan ini mengikut cadangan Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat.




1. Membawa anak anda di sekitar rumah dan menunjukkan cara-cara untuk mencegah kemalangan: mengambil mainan, berhati-hati di sekeliling dapur, tidak berjalan membawa objek tajam.

2. Menunjukkan tanda-tanda keselamatan di kawasan-kawasan di mana kanak-kanak bermain dan menerangkan kepentingan mereka.

3. Galakkan anak anda untuk memakai peralatan keselamatan apabila berbasikal, skating dan skateboarding.

4. Didik anak mengenai isyarat tangan untuk digunakan apabila berbasikal.

5. Galakkan anak anda tabiat memakai tali pinggang keledar setiap kali dia masuk ke dalam kereta.

6. Didik anak mengenai amalan keselamatan kebakaran, dan mengajarnya untuk memberhentikan, baring dan bergoler jika pakaian terbakar.

7. Merancang dan buat latihan melarikan diri dari rumah jika ada kebakaran.

8. Buat latihan seperti ada  gempa bumi, tornado, dan ribut, sebagaimana yang bersesuaian.

9. Didik anak bantuan kecemasan asas.

10. Post nombor kecemasan melalui telefon anda, dan mengajar anak-anak anda bila dan bagaimana untuk menggunakannya.

Tips tambahan
Amalkan latihan kecemasan dengan keluarga anda kerap kali.

No comments:

Post a Comment